Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2017

Ρύπανση Σαρωνικού: Η υπόθεση βρωμάει απάτη και διαπλοκή από χιλιόμετρα μακριά

του Νικόλαου Σταμπουλόπουλου

Η διαρροή πετρελαίου που έγινε το 2010 στον Κόλπο του Μεξικού έχει γίνει γνωστή ως "BP oil spill".

Όλος ο κόσμος, με πρώτους και καλύτερους τους καπιταλιστές Αμερικάνους,
θεώρησε αυτονόητο ότι κύριος υπεύθυνος για την περιβαλλοντική καταστροφή ήταν η πολυεθνική εταιρεία που την προκάλεσε, κι από εκεί και πέρα εξεταζόταν αν φέρουν ευθύνη οι αρμόδιες αρχές που ελέγχουν το κατά πόσο πληρούνται οι προδιαγραφές ασφαλείας, ή αν υπήρξε ολιγωρία στην αντιμετώπιση της πετρελαιοκηλίδας που προέκυψε.

Κάποιοι βρήκαν την ευκαιρία να ασκήσουν κριτική στον Ομπάμα φυσικά, αλλά η οργή του κόσμου επικεντρώθηκε σχεδόν αποκλειστικά στην BP, που είδε τις πωλήσεις της στις ΗΠΑ να πέφτουν έως και 40% για ένα διάστημα.

Στην Ελλάδα, το όνομα του πλοιοκτήτη που μόλυνε τον Σαρωνικό είναι ταμπού για τα ΜΜΕ. Κανείς δεν μας λέει ποιανού πετρέλαιο διέρρευσε στη θάλασσα και ποιος θα αποζημιωθεί από τις ασφαλιστικές έτσι και δεν αποδειχτεί δόλος. Κανείς δεν ψάχνει να μας πει πού βρήκε λεφτά να αγοράζει σαπιοκάραβα ο κύριος Θεόδωρος Κουντούρης, και ποιος μεγαλοεφοπλιστής συνεργάζεται μαζί του.

Όσο για τον αρμόδιο φορέα που έκρινε αξιόπλοο ένα παροπλισμένο κουφάρι που σάπιζε με τα χρόνια στο λιμάνι του Περάματος, λέγεται Νηογνώμων και έχει για διευθύνοντα σύμβουλο τον πρώην γαμπρό και στενό συνεργάτη της Ντόρας Μπακογιάννη, Δημήτρη Ζαφειριάδη. Αυτά τα έμαθα με ένα γρήγορο γκουγκλάρισμα στο μεταξύ, δεν είμαι δημοσιογράφος κι ούτε ενδιαφέρομαι να γίνω.

Αν και η υπόθεση βρωμάει απάτη και διαπλοκή από χιλιόμετρα μακριά, πολλοί από εμάς δυστυχώς αντιλαμβάνονται τη διαρροή πετρελαίου στον Σαρωνικό ως αναπόφευκτη φυσική καταστροφή, η οποία έπρεπε να έχει προβλεφθεί και αντιμετωπιστεί άμεσα κι αποτελεσματικά από ένα κράτος που δεν θέλουμε να έχει ούτε πόρους, ούτε υπαλλήλους κι ούτε αρμοδιότητες να παρεμβαίνει στη μαφιόζικης λογικής και δομής επιχειρηματικότητα που έχουμε μάθει να θεωρούμε φυσιολογική. Τα Αμερικανάκια θα γέλαγαν μαζί μας, για να μην πω ότι θα μας λυπούνταν για τα χάλια μας...

Και δεν δίνω άφεση αμαρτιών σε καμία κυβέρνηση. Ο κρατικός μηχανισμός για την επιχείρηση απορρύπανσης έπρεπε να έχει κινηθεί πιο γρήγορα, οι έλεγχοι σε πλοία και πλοιοκτήτες έπρεπε να είναι πιο αυστηροί (και αδιάβλητοι), και μένει να δούμε αν θα κυνηγήσουν οι δικαστικές αρχές τους ενόχους μέχρι εξοντώσεως τους, ή θα κουκουλώσουν και αυτή την καταστροφή λες και δεν συνέβη ποτέ.

ΥΓ1: Μόλις πληροφορήθηκα ότι ο Νηογνώμων εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αρνείται ότι έκρινε αξιόπλοη την Αγία Ζώνη ΙΙ. Ο πλοιοκτήτης στο μεταξύ ισχυρίζεται ότι διαθέτει όλα τα νόμιμα πιστοποιητικά. Υπάρχει άλλος φορέας (κρατικός ή ιδιωτικός) που έχει αρμοδιότητα να ελέγχει τα πλοία που κυκλοφορούν; Ή μας δουλεύουν πια όλοι και ελπίζουν ότι σύντομα θα ξεχαστεί το θέμα;

ΥΓ2: Αν ισχύει όντως κάτι τέτοιο, και εάν το πιστοποιητικό εκδόθηκε μετά τα τέλη Ιανουαρίου του 2015, τότε πρέπει όντως να παραιτηθεί ο Κουρουμπλής. Εάν η άδεια δόθηκε νωρίτερα, πρέπει να ξηλωθεί η διοίκηση της υπηρεσίας και να αποδοθούν ευθύνες σε πρώην υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας. Εννοείται ότι υπάρχουν ένα σωρό σαπάκια κι ότι παίζει ρεμούλα για τις άδειες στο μεταξύ. Μέχρι το ναυάγιο του Σάμινα, γέμιζαν τα επιβατικά με 3-4 φορές παραπάνω κόσμο απ' όσο χώραγαν, χωρίς σωστικά μέσα, κλπ. Στα δεξαμενόπλοια, φορτηγά και άλλα πλεούμενα, όποιος λαδώσει περνάει το "ΚΤΕΟ" για πλάκα.


*** * ***

Με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζεται και σήμερα από απορρυπαντικά σκάφη, ιδιωτικά αλλά και του Λιμενικού, ο καθαρισμός των παράκτιων περιοχών σε Σαλαμίνα, Πειραιά, Άλιμο, Άγ. Κοσμά και Γλυφάδα στις οποίες έχει παρατηρηθεί διάσπαρτη θαλάσσια ρύπανση από ουσίες πετρελαιοειδών μετά τη βύθιση του μικρού δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ» νοτιοδυτικά της Αταλάντης, στον Σαρωνικό.

Συνεργεία επιχειρούν και από χερσαίας πλευράς ενώ η διαδικασία επικεντρώνεται σήμερα στην περιοχή της Γλυφάδας. Σε όλες τις περιοχές του Πειραιά, από τη Σαλαμίνα έως την Πειραϊκ, τον Άγ. Κοσμά και τη Γλυφάδα έχουν ποντιστεί σε ορισμένα σημεία πλωτά φράγματα για περιορισμό της ρύπανσης.


Αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος μιλούν για βελτίωση της κατάστασης σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες ενώ σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ αν υπήρξε καθυστέρηση στην έναρξη επιχείρησης απορρύπανσης μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, τόνισαν ότι από την ώρα του συμβάντος που ήταν στις 2.00 τα ξημερώματα της Κυριακής έως τις 6.00 τα ξημερώματα οπότε ξεκίνησε η όλη επιχείρηση απορρύπανσης μεσολάβησαν 4 ώρες, και σε αυτό το διάστημα υπήρξαν διαδικασίες και διαβουλεύσεις από την αρμόδια ασφαλιστική εταιρεία του πλοίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το «Αγ. Ζώνη ΙΙ» ήταν ασφαλισμένο για 5 εκατ. ευρώ προς τρίτους. Δηλαδή ο πλοιοκτήτης του πλοίου από τη βύθιση του σκάφους δεν πρόκειται να λάβει καμία οικονομική αποζημίωση.

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας μιλώντας για την επιχείρηση απορρύπανσης που είναι σε εξέλιξη, τόνισαν ότι, όταν αυτή ολοκληρωθεί σε περίπου 25 ημέρες -και τότε αναμένεται να αναλάβει δράση το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ όπου σε όλες τις περιοχές όπου υπήρξε απορρύπανση πετρελαιοειδών μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, θα λάβει δείγματα προκειμένου μετά από έλεγχο να πιστοποιήσει την ασφάλεια και την καθαρότητα των ακτών και της θάλασσας.

Στη συνέχεια αναμένεται να υπογραφεί συμφωνητικό καλής συνεργασίας μεταξύ του λιμεναρχείου, των δημάρχων των περιοχών και την εταιρείας απορρύπανσης που έχει αναλάβει την όλη επιχείρηση καθαρισμού.


Πάρης Τσιριγώτης

*** * ***

Την πλήρη διαλεύκανση των αιτιών και την παραδειγματική τιμωρία όλων των υπευθύνων με παράλληλη λήψη ουσιαστικών μέτρων για να αποτραπεί ανάλογη καταστροφική, ζητά η Περιφέρεια Αττικής με αφορμή τη ρύπανση των ακτών του Σαρωνικού από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ».

Ερωτηθείσα για το ζήτημα η περιφερειάρχης, επισήμανε ότι και σήμερα, όπως και στο άμεσο παρελθόν, στις περιπτώσεις αντιμετώπισης των πυρκαγιών ή του προσφυγικού οι αιρετοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, «βρίσκονται στην πρώτη γραμμή. Χωρίς μέσα, με προβληματικές υποδομές και με ένα ελλιπές θεσμικό πλαίσιο, δρουν μέσα σε αντίξοες συνθήκες για να προστατεύσουν τους πολίτες και το περιβάλλον.

Η κ. Δούρου χαρακτήρισε επιβεβλημένες «τις μεταρρυθμίσεις εκείνες που χωρίς δημοσιονομικό κόστος θα βάλουν τέλος σε αυτόν τον φαύλο κύκλο των προδιαγεγραμμένων καταστροφών, είτε πρόκειται για τη θαλάσσια ρύπανση είτε για τις πυρκαγιές».

Σε σχετική ανακοίνωση της η Περιφέρεια ζητά επανασχεδιασμό των σχεδίων πρόληψης, διαχείρισης και αποκατάστασης ανάλογων περιβαλλοντικών ατυχημάτων. Προτείνει τη εκπόνηση ολοκληρωμένου σχεδιασμόυ, για να καθοριστούν «λιμένες καταφυγής», όπου θα παραμένουν με ασφάλεια πλοία, επικίνδυνα για την πρόκληση ανάλογων σοβαρών ατυχημάτων.

Επίσης, σημειώνεται ότι η Περιφέρεια Αττικής κινητοποιήθηκε άμεσα και οι αρμόδιες υπηρεσίες της πραγματοποίησαν έκθεση αυτοψίας σε πληγείσες ακτές της Αττικής ενώ από την πρώτη στιγμή, ζήτησε άμεση και υπεύθυνη ενημέρωση από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το Λιμενικό Σώμα που έχουν την ευθύνη και την αρμοδιότητα του συντονισμού και της αντιμετώπισης - διαχείρισης του ναυαγίου και της διαρροής πετρελαίου, την εξέλιξη των εργασιών απορρύπανσης και αποκατάστασης της θάλασσας και του παράκτιου μετώπου, ώστε να ενεργοποιηθούν και όλοι οι άλλοι εμπλεκόμενοι (Δήμοι, τοπικοί σύλλογοι κ.α.), σύμφωνα με τα υπάρχοντα ξεπερασμένα σχέδια.

Περαιτέρω, η Διεύθυνση Αλιείας της Περιφέρειας Αττικής ενημέρωσε τους επαγγελματικούς αλιευτικούς συλλόγους της περιοχής. Από το Εθνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΚΕΘΕ) ζητήθηκε εντατικοποίηση των ελέγχων και ενημέρωση για τυχόν ενέργειες (αποτελέσματα μετρήσεων κ.λπ.) που πρόκειται να κάνει βάσει του «Εθνικού σχεδίου έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης από πετρέλαιο και άλλες επιβλαβείς ουσίες».

Τέλος, έγινε ενημέρωση για εντατικοποίηση ελέγχων στα αλιεύματα και στα σημεία διακίνησης στους δήμους ώστε να τοποθετήσουν απαγορευτικές πινακίδες κολύμβησης.


Διαβάστε:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου